Kövess minket!   Facebook logó Youtube logó

A Cedar Pride





















A hajót 1964-ben indították utoljára a spanyol Gijon S.A. Julinana Constructora hajógyárból Mone Dos néven. Az 1,161 tonnás, 74 méteres hajó a Naviera Anzar Shipping Company szolgálatában állt 1969-ig, majd Puerto De Pasajes-re keresztelték, 1978-ban pedig egy újabb névváltoztatás után a San Bruno nevet kapta. Késõbb a libanoni Cedar Pride hajózási vállalat vette meg, a hajó pedig negyedik és utolsóként a cég nevét kapta meg.

1982 júliusában érkezett meg a jordániai Aqaba kikötõjébe. Augusztus 2-án a gépházban tûz ütött ki, ami gyorsan átterjedt a lakóhelyiségekre is. A tûzben a személyzet két tagja életét vesztette. Az okozott kár mértéke miatt a hajó fenntarthatatlanná vált, bár a hajótest még sértetlen volt és úszott. A következõ három évben egy úszó roncs maradt, a rá esõ kikötõi költségek fizetésétõl mindenki elzárkózott.

A hajóra felfigyelt Jordánia királya, aki maga is elõszeretettel búvárkodik, és elhatározta, hogy egy zátony részeként elsüllyeszti a hajót annak reményében, hogy kedvelt lakóhelye lesz a Vörös-tenger élõvilágának. Mivel Jordánia körül a tenger rendkívül gyorsan mélyül, a búvárok nagyon gyorsan kifogynak a látnivalóból, roncshoz pedig egyáltalán nem volt hozzáférésük. A Cedar Pride ezt megváltoztatta.

Az elõkészületek során a hajóból kipumpálták az olajat, kitakarították és minden egyéb veszélyes anyagot is eltávolítottak. Ezután egy megfelelõ helyszínt kellett találni, úgy, hogy könnyen elérhetõ legyen a búvároknak, álló helyzetben legyen, minél kevesebb sérüléssel és ne károsítsa a közeli korallzátonyokat.
 
A hajót 1985. november 15-én kivontatták Aquaba-tól mintegy 6 kilométere délre, és elsüllyesztették a King Abdullah strandtól 150 méterre a sekély vízben. A hajó a bal oldalár dõlve nyugszik a homokos, apró köves aljzaton 28 méteres mélységben, a legmagasabb pontja kb. 10 méteren van. A roncs pozíciója nagyon érdekes, két nagy, egymás mellett álló korallszirten fekszik, ezáltal át lehet úszni az oldalán fekvõ hajó alatt. A tiszta víz - a látótávolság kb. 10 - 20 méter - miatt nagyon szép látványt nyújt a 74,5 méter hosszú és 7,5 méter széles roncs már az ereszkedésnél is. A fedélzeten jól kivehetõk a csörlõk, kisebb és nagyobb árbocok és a kémény.
 
 

 

Ebben a témában talál még 97 cikket: Tudástár

Következő búvártúrák

Daedalus-Fury Soal-Elphinstone búvárszafari
2024. május 31 - június 07.

Érdekel!

Fényes-források búvártúra - 04
2024. április 06.

Érdekel!

SzezonNyitó Trogir búvártúra és nyaralás
2024. június 12-16.

Érdekel!

Extra-akciós Maldív szigetek nyaralás-búvárkodás
2024. október 18-26.

Érdekel!

Kövess minket!

YouTube: AquanautaBC