Kövess minket!   Facebook logó Youtube logó

Sri Lanka, az Indiai Óceán gyöngyszeme
A ceyloni búvártúra élményei

A hat órás csatlakozási idő a Zürich-i repülőtéren kicsit fárasztónak bizonyult, de aztán eljött a beszállás ideje az Air Lanka járatára és a szingaléz népviseletbe öltözött stewardes-ek kedvessége és gondoskodása feledtette velünk a hosszú várakozás kellemetlenségeit.

Másnap reggel, közel tíz óra repülés után álmosan és kicsit nyúzottan, gyönyörű látvány tárult elénk, mikor kinéztünk a gép ablakán: ahogy a csepp alakú sziget kiemelkedett a tengerből trópusi erdőkkel borított hatalmas hegyeivel, fehér hullámok ostromolta partjaival, az álom garantáltan elszállt mindenki szeméből. A következő negyedórában zökkenőmentesen leszálltunk Colombóban, mely Sri Lanka jelenlegi fővárosa.

Szikrázó napsütés, nyolcvan százalék körüli páratartalom, igazi trópusi klíma, ami ránk várt a repülőtérről kilépve. Néhány perc múlva elénk gördült a klimatizált busz, amellyel közel négyórás utunkat megtettük dél felé. Útcélunk Beruwala volt, mely a sziget délnyugati részén fekszik, mint a legtöbb tengerparti nyaralóhely Ceylonban. Utunk az egyetlen dél felé tartó főúton tartott, amelyet még az angol gyarmati időkben építettek, ahogy a sziget teljes úthálózatát is.

Az első félórában két meglepő dologgal kellett szembesülnünk: a közlekedéssel kaotikusságával és az emberek viselkedésével. A közlekedési szabályok, mármint ha vannak ilyenek Sri Lankán, egy európainak eléggé kaotikusnak és félelmetesnek tűnhetnek, főleg ha az utas a busz elejében foglal helyet és mindent lát a forgalomból. A sebességünk 50-60 km/h volt, de még ez is túl gyorsnak tűnt néha, figyelembe véve a váratlan helyzeteket.

Az első egyértelműen pozitív meglepetést az itt élő emberek viselkedése, gondolkodása, felfogása okozta. Nyugodtan állíthatom, csak mosolygós, jókedvű, határozottan boldognak látszó emberekkel találkoztunk. Úgy tűnik, a stresszes életmód ebben az országban ismeretlen fogalom.

A következő kellemes meglepetés a szálláshelyünkre érkezéskor ért bennünket. Óriási, tengerre néző terasz a szobák előtt, kókusz és banánfákkal beültetett park a fákon folyamatosan ugráló mókusokkal és húsz méterre az Indiai Óceán fehér tajtékos hullámai, ahogy kifutnak a partra és visszahúzódnak. Ez egy igazi édenkert! - állapította meg mindenki.

Az elfogyasztott sok-sok narancs- és ananászlé segítségével, amit a pincérek folyamatosan hordtak nekünk, összeszedtük magunkat a kialakult eufórikus hangulatból és irány a búvárbázis. Csak néhány méter a parkban és már folyt is a bejelentkezés. Közben összebarátkoztunk a három szingaléz merülés vezetővel, akik büszkén mutatták meg a bázis előtt horgonyzó búvárhajót is.

Az első merülési nap a rendkívül gazdag reggeli elfogyasztása után, ami a felbátorodott mókusok társaságában történt, bepakoltunk a hajóra és irány az első merülőhely. A kapitány most is, mint a többi merülési napon, lehorgonyzott egy jelöletlen helyen kint a nyílt vízen és közölte, megérkeztünk (természetesen sem GPS, sem más műszer nem volt a hajón). Részletes eligazítás után három csoportban megkezdtük a merülést a kristálytiszta, 28 ºC-os vízben. A zátonyok általában vulkanikus eredetű, lekerekített sziklaformációk voltak, tele hasadékokkal, kanyonokkal, mintha egy óriás a hatalmas fejszéjével felszeletelte volna. Gyönyörű, színes lágykorall-telepek fedték a magasabban fekvő, fényben gazdag részeket, közöttük hatalmas rajokban különböző mintázatú vitorlás halak úsztak, néhány óriás íjhal is megmutatta magát, a széles hasadékok alján rendszeresen találkoztunk nagyobb bőröndhallal és nem ritka esetben 40 cm-es languszták bajszai látszottak ki a repedésekből, időnként óriás barrakudák húztak el mellettünk, mintha egyméteres ezüstszínű torpedók előznének be minket. A merülések alatt több esetben a vezetőnk derékig eltűnt egy hasadékban, majd előmászott és óvatosan a kezembe nyomott egy hatalmasra felfújódott sünhalat, vagy egy langusztát. Természetesen fényképezés után minden élőlény visszakerült eredeti helyére.

A következő hat merülési napon szebbnél szebb zátonyoknál merültünk, ahol hasonlóan maradandó élményekben volt részünk, szinte minden élőlénnyel találkoztunk, ami erre a területre jellemző, de számomra talán a legnagyobb élményt az a nap nyújtotta, melyet egy roncsnál töltöttünk. Az első merülésnél, miután körbeúsztuk a roncsot, a homokos fenéken, a roncs darabjai alatt egy másfél-két méter átmérőjű tüskés ráját pillantottunk meg. Közel tíz percet vett igénybe, míg hason fekve a homokban egészen közel engedett magához és tűrte, hogy közelről fényképezzem.

Naponta a merülések között az időt a parkban töltöttük napozással, tengerparti sétával, ahol a bennszülött kézművesek kínálták portékáikat kedvesen mosolyogva, néhányszor szelídített elefántját szerette volna eladni nekünk egy szingaléz, máskor a kígyóbővülő akasztgatta nyakunkba kígyóit. Az esték fantasztikusak voltak, általában a kivilágított medencében ücsörögve, a helyi koktélokat kóstolgatva néztük végig a hihetetlen színű naplementéket, amilyent az ember csak az egyenlítőhöz közel láthat. Éjszakánként nyitott ajtónál aludtunk és a hullámok ismétlődő morajlása ringatott álomba bennünket.

Az egyik merülés-mentes napra érdekes programot szerveznünk magunknak. Néhány kilométernyire délre torkollik a tengerbe egy kisebb folyó és mi ezen tettünk több kilométeres kirándulást a szinte érintetlen dzsungelben. A bázis két motorcsónakjával indultunk, de később ezekből át kellett szállnunk kisebb, helyi lélekvesztőkbe, mert a csónakok nem fértek át a városból kivezető híd alatt. A folyó mindkét oldalán egyre sűrűbb lett a dzsungel, ahogy beljebb jutottunk a tengertől, majd egyre kisebb és kisebb ágakra vált szét a folyó, mígnem olyan keskennyé vált, hogy a fák és a növényzet sűrű, zöld alagutat alkotott a fejünk felett. Rendkívül gazdag madárvilággal találkoztunk, láttunk óriási fákat, amiken rengeteg fekete termés volt (mi ezt hittük), mígnem kiderült, hogy az sok száz alvó denevér. A csónak gyakran irányt váltott, hogy kikerüljük a keresztben a felszínen úszó közel másfél méteres varánuszgyíkokat. Ügyes helyezkedéssel néha sikerült megérinteni a hátukat is.

Az utolsó napra hagytuk az egy napos kirándulást Kandy-be, mely évszázadokon át Ceylon fővárosa volt. Útközben megálltunk Pinewala-ban, mely arról híres, hogy a szigeten megsérült vagy árván maradt elefántokat itt gyűjtik össze és nevelik, gondozzák őket. Naponta áthajtják őket a falun a folyóhoz fürdeni, a turisták nagy örömére. Mi is megnézhettünk egy ilyen fürdetést, sőt fel is pattanhattunk egynek a hátára és „elefántolhattunk” vele. Egy helyen, ahol megálltunk útközben, majmok jöttek elő az erdőből és néhány perc ismerkedés után már a kezünkből vették el a savanyú cukrot, amit nagy szakértelemmel bontottak ki.

Kandy-ben többek között meglátogattunk egy buddhista templomot, ahol Buddha fogát őrzik és ezt évente egyszer elefántháton körbeviszik a városban, ezen kívül egy múzeumot, ahol Sri Lanka történelmével ismerkedhettünk meg, és egy fafaragó üzemet, ahol minden szobor, bútor vagy falikép kizárólag kézzel készül. Végül pedig egy tea üzembe látogattunk, ami szintén az angol gyarmati időkben épült és azóta is folyamatosan üzemel.

Estefelé, kisebb-nagyobb szobrokkal, álarcokkal és több kiló teával megpakolva indultunk vissza Beruwala-ba.

Másnap, a hazaindulás reggelén, valahogy mindenki szótlanabb volt, mint máskor. Útközben a repülőtér felé többen fogadkoztak, hogy ide még egyszer vissza kell jönni. Hát igen, bennünk, akik négy évszakhoz szoktunk, az örök nyár szigete, a kék óceán és a paradicsomi táj mély nyomokat tud hagyni!

Malmos Attila

A cikkhez kapcsolódó képek

A cikkhez kapcsolódó egyéb tulajdonságok

Élménybeszámoló kategória
Egzotikus
Élménybeszámoló típusa

Ebben a témában talál még 31 cikket: Beszámolók

Következő búvártúrák

Daedalus-Fury Soal-Elphinstone búvárszafari
2024. május 31 - június 07.