Kövess minket!   Facebook logó Youtube logó

SMS Ferenc József
SMS Ferenc József











A hajó építését 1888. január 3.-án kezdték meg Triesztben a San Rocco-i hajógyárban (Magyar Fiumei Hajóépítõ Rt.). A vízrebocsátás 1889. május 18.-án 11.30-kor történt meg Maria Josefa fõhercegnõ felavatásával. Õ IV. Károly édesanyja volt.Az egykori hadihajó építésérõl legalább annyit érdemes tudni, hogy a pénzszûkében lévõ Osztrák-Magyar Monarchia Haditengerészete az 1880-as évek második felében úgy döntött, nagyobb páncélos hajók helyett inkább két olyan egységet épít, melyeknek csak a fedélzetet védõ vékony fedélzeti páncélzatuk van, viszont erõs a tûzerejük, rendelkeznek a torpedónaszádok elleni fegyverzettel és viszonylag gyors járatúak. Ezen elgondolások alapján épült meg császári pár nevét viselõ két cirkáló, a Kaiser Franz Joseph I. és a Kaiserin Elisabet. 
 
A testvérhajókat a tulajdonságaik alapján (páncélzat, fegyverzet, méret, stb.) a II. osztályú, ún. védett cirkálók közé sorolja a szakirodalom. Ezeket a hajókat rendeltetésük kapcsán szokták missziós cirkálóknak is nevezni. Kalandos történetük során mindkét egység e feladatának eleget is tett. Az SMS Ferenc József több békés látogatási küldetéssel a világ számos pontján megfordult, így több alkalommal eljutott a távol-keleti tengerekre is. Így nemzetközi haderõk tagjaként a 1910. évi küldetése során részt vett a korábbi ún. boxerlázadás leverését követõ zavargások fegyveres elfojtásában. Az I. Világháborúban az akkor már tengeri csatákra öregnek ítélt cirkáló elsõsorban háttértámogató, kiszolgáló szerepet töltött be.
 

1918. november 5-én a cattaroi hadikötõben foglalták le a gyõztes hatalmak az SMS Ferenc Józsefet. Nem sokáig volt azonban a cirkáló hadizsákmány: a francia tengerészek a hajón nagymennyiségû zsákmányt halmoztak fel - vélhetõen rossz súlyelosztással - és Punta d'Ostro parti erõd elõtt (Zanjicai-öböl) lehorgonyozták. Éjszaka hatalmas vihar csapott le, melyben a hajó felborult és elsüllyedt. A hajó, illetve rakományának kiemelésére még 1922-ben a holland van Wienen hajómentõ cég kapott koncessziót, de a hajótest kiemelése nem sikerült.
 
A jugoszláv Brodospas nevû hajómentõ vállalat 1967-ben leszerelte a roncson maradt fõ lövegtornyokat és a 4,42 átmérõjû, háromszárnyú Griffith-hajócsavarokat. Mindkét akció során több nagy nyílást vágtak az iszapos fenéken a bal oldalán nyugvó hajótest oldalán, hogy a raktérben lévõ anyagokat, lõszereket eltávolítsák.
 
Az elsõ mentési akció után több évtizeddel jugoszláv búvárok találták meg újra a roncsot. Magyar búvárok - mint korábban említettük - elõször négy évvel ezelõtt merültek az egykori cirkáló máig jó állapotban lévõ, kagylókkal és növényekkel borított maradványainál. Azóta évente Czakó László és Kovács Attila vezetésével jártak a roncsnál magyar búvárok és számos érdekes felfedezést tettek, mely alapján új következtetésekre - pl. az elsüllyedés okára - is jutottak. A merülések során készített dokumentáció értékelésében Dr. Balogh Tamás és Balla Tibor szakértõk mûködtek közre. A kutatás-feltárás mellett egy egészen különleges alkalom, tiszteletadás volt, amikor 2008. áprilisában a búvárok a roncson elhelyezték a korabeli osztrák-magyar flotta hadilobogóját. A cirkáló kutatása - tudomásunk szerint - tovább folytatódik. A Monarchia egykori magyar hajóinak maradványainál - így az SMS Ferenc Józsefnél is - végrehajtott merülések mindegyike történelmi múltunk még jobb megismerését segíti…
 
Mit jelent a hajó neve elõtt az SMS?
Seiner Majestät Schiff, vagy röviden csak SMS, illetve S.M.S. egy német nyelvû rövidítés, mely magyarul annyit jelent, hogy Õfelsége hajója. A Német Császári Hadiflottában, illetve az Osztrák-Magyar Monarchia tengerészeténél mindig a hajók neve elõtt állt ezen rövidítés, csak ez után következett a hajóosztály vagy hajó neve. (Például SMS Ferenc József az Osztrák-magyar Monarchia esetében.) Elõfordult, hogy csak lerövidítve S.M. vagy SM-ként jelölték, ilyenkor csak "Seiner Majestät"-et jelentett, ezt általában akkor használták, ha hajóosztályokat kívántak megnevezni. Példaként S.M. Kleiner Kreuzer Emden: Seiner Majestät Kleiner Kreuzer Emden (Õfelsége Emden könnyûcirkálója). Létezett egy különleges változata is, a német császári haditengerészetnél a jachtoknak a következõ volt a rövidítésük: S.M.Y. illetve SMY, tehát Seiner Majestät Yacht. A rövidítés lényegében azonos az angol HMS, "His Majesty's Ship" rövidítéssel. (Forrás: Tengerész portál)
 
Adatok a hajóról:
Hosszúság: 98 méter (102,56 méter)
Szélesség: 14,72 méter
Merülés: 6 méter
Vízkiszorítás: 4030,9 tonna
Hajtómû: 2 db fekvõ, 3 hengeres, háromszoros expanziójú gõzgép, 4 db hengeres, kettõs végû kazán, 2 db 3 szárnyú, 4,44 méter átmérõjû Griffith acél hajócsavar
Ismertetõjegyek: 2 árboc, 2 kémény
Fõgép teljesítmény / sebesség: 8743 tényleges LE / 19,17 csomó
Fegyverzet: 2 db 24 cm-es Krupp löveg (lövegtornyok), 2 + 4 db 15 cm-es Krupp löveg (felsõ fedélzet, ill. lövegfedélzet), 9 db 4,7 cm-es Hotchkiss gyorstüzelõ löveg, 2 db 3,7 cm-es Hotchkiss szórólöveg, 2 db 7 cm-es csónaklöveg
Személyzet: 1907-ben: 26 fõ tiszt, 418 fõ legénység. Készletbe, tartalékban lényegesen alacsonyabb volt a létszám.
Roncs mélysége: 35-45 méter között, a felépítmény és a látnivaló zöme 35-37 m között található.
 
Kollár K. Attila                                               Búvárinfó, 2011. június-július
 
 
 

 

Ebben a témában talál még 97 cikket: Tudástár

Következő búvártúrák

Daedalus-Fury Soal-Elphinstone búvárszafari
2024. május 31 - június 07.

Érdekel!

Fényes-források búvártúra - 04
2024. április 06.

Érdekel!

SzezonNyitó Trogir búvártúra és nyaralás

Érdekel!

Extra-akciós Maldív szigetek nyaralás-búvárkodás
2024. október 18-26.

Érdekel!

Kövess minket!

YouTube: AquanautaBC